Pigment is de nieuwe rimpel!

Miljoenen mensen hebben hyperpigmentatie: dit zijn kleine of grote donkere vlekken op de huid. Vaak wijst het erop dat je schade aan je huid hebt opgelopen. Pigment kan zich op verschillende manieren uiten; sproetjes, zonnevlekken, littekens,… Het komt het vaakst voor in je gelaat, doordat je gezicht, nek en decolleté het meest worden blootgesteld aan schadelijke factoren van buitenaf – zoals bijvoorbeeld de zon.

Screenshot 2022-12-21 at 17.51.53.png

Oorzaken van hyperpigmentatie

• De zon veroorzaakt de meeste hyperpigmentatie. Dit komt doordat UV-stralen de productie van melanine (dit reguleert de kleur van je huid) triggeren. Wanneer onbeschermd in de zon komt, wordt die regulatie verstoord én kan je veranderingen in het pigment van de huid terugvinden. Zonnecrème smeren is de boodschap: elke dag, zon of geen zon.

• Je genen spelen ook een belangrijke rol of je wel of je er wel of geen last hebt. Als je hier genetisch aanleg voor hebt, zal je sneller hyperpigmentatie-vlekken op je huid vinden.

• Als je een litteken hebt, worden die vaak donker. Dit is ook een vorm van hyperpigmentatie. Dit zie je bijvoorbeeld dat er vaak na een puistje een donker vlekje zichtbaar blijft. Dit noemen we post-inflammatoire hyperpigmentatie.

• Hormonen, zoals oestrogeen, stimuleert de melanocytenproductie van pigment. Vaak ontwikkelen vrouwen tijdens een zwangerschap pigmentvlekken. Dit noemen we melasma en kan tot zeer ernstige vormen aannemen.

• Luchtverontreiniging zorgt ook voor een overdosis aan melanine. Uitstootgassen zijn hier de boosdoener van. Die irriteren de huid, wat leidt tot een overproductie van melanine. En dit leidt weer tot hyperpigmentatie.

• Medicatie kan ook een oorzaak zijn van pigmentvlekken. Denk hierbij vooral aan antibiotica en antidepressiva.

Screenshot 2022-12-21 at 17.54.24.png

Mesoestetic = #1 pigmentatiebehandeling

Refresh Clinic werkt met producten van mesoestetic. Deze is pionier op het vlak van depigmentatiebehandelingen en we halen hier dan ook echte, langdurige resultaten mee.

Er zijn verschillende manieren om hyperpigmentatie te behandelen, dit in sterkte van de behandeling en de zorg die je er aan wil besteden. Je kan verder lezen welke behandeling voor jou geschikt is of je komt langs voor onze behandeling op maat en we begeleiden je van A tot Z in juiste behandelingen en producten voor thuis.

Screenshot 2022-12-21 at 17.59.49.png