Gevoelige huid en roodheid

Roodheid in het gezicht wordt vaak veroorzaakt door bloed- en haarvaten die overactief zijn. Wanneer deze vaten uitzetten veroorzaken ze rode vlekken op de huid die gevoelig kan aanvoelen. De bekendste huidaandoeningen zijn rosacea en couperose maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Image by engin akyurt

Oorzaken van roodheden

Roodheid in het gezicht wordt vaak veroorzaakt door bloed- en haarvaten die overactief zijn. Wanneer deze vaten uitzetten veroorzaken ze rode vlekken op de huid die gevoelig kan aanvoelen. De bekendste huidaandoeningen zijn rosacea en couperose maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Je kunt namelijk ook een rood gezicht krijgen na het sporten, door simpelweg te blozen of wanneer je onder een te hete douche staat. Ook kun je een genetische aanleg hebben voor roodheid in je gezicht. Daarnaast kunnen er andere factoren meespelen, zoals overmatige blootstelling aan verontreinigende stoffen zoals luchtvervuiling of stress waardoor je rode uitslag of rode vlekken op je gezicht kunt krijgen.

Couperose

Couperose is een toename van kleine bloedvaatjes in de huid van het gezicht. De adertjes zitten vooral op de wangen en de neus, maar soms ook boven de ogen of op de schouders. De huidaandoening couperose is vervelend, maar ongevaarlijk. Couperose is een toename van kleine bloedvaatjes in de huid van het gezicht.

download.jpeg
rosacea.jpeg

Rosacea

Rosacea is een chronische (genetisch bepaalde) aandoening van de bloedvaten. Deze aandoening wordt gekenmerkt door roodheid in het gezicht, soms in combinatie met bultjes, (rode) ontstekingen en/of zwelling. Hoewel iedereen te maken kan krijgen met rosacea, komt het vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en begint het vaak rond het 30e levensjaar.

Wat is de oorzaak?

De oorzaak van rosacea is niet bekend. Er bestaan vele theorieën over de ontstaanswijze. Een theorie zegt dat de bloedvaatjes in het gelaat abnormaal verwijd zijn door een toegenomen bloedstroom van de gezichtshuid en/of door een veranderde reactiepatroon van de bloedvaatjes op prikkels van binnenuit en van buitenaf. Hierdoor ontstaat er een stilstand van het bloed wat een ontstekingsreactie uitlokt met als gevolg roodheid, zwelling, bultjes en puskopjes. Ook zou als gevolg van het veranderde huidmilieu, één van de microbewoners van onze huid de “Demodex”-mijten, die normaal geen problemen geven, plotseling in grote aantallen aanwezig zijn en zodanig de ontstekingsreactie verergeren dan wel in stand houden.

Wat kunnen wij doen voor jou?

Afhankelijk van jouw probleem hebben wij een gepaste oplossing. Ben je niet zeker wat er juist mis is? Kom lang voor onze behandeling op maat en starten met een professionele huidanalyse.​

Gevoelige huid met roodheden

Feel Good Facial